ຕັ້ງແຕ່ຍັງນ້ອຍ ຫຼັງອອກຈາກທ້ອງແມ່ໄດ້ 6ປີ ເຄີຍມີໃຜສົງໄສບໍ່ວ່າ "ເປັນຫຍັງຕ້ອງຮຽນເລກ(ຄະນິດສາດ)", ເຄີຍຖາມອາຈານແລ້ວ ແຕ່ຄຳຕອບທີ່ໄດ້ກໍບໍ່ຊ່ວຍໄຂຂໍ້ສົງໄສຫຍັງເລີຍ, ເຮົາກໍເປັນຄົນໜຶ່ງທີ່ພະຍາຍາມຢາກຫາຄຳຕອບຂອງຄຳຖາມນີ້ ແຕ່ຍັງບໍ່ໄດ້. ໃນຊ່ວງປະຖົມ ເນື່ອງຈາກເຮົາເປັນເດັກທີ່ບໍ່ເກັ່ງໃນການໄລ່ເລກ ໂດຍສະເພາະການລົບ, ຈຶ່ງເກີດບັນຫາເລື່ອງເງິນບໍ່ພໍກິນຍ້ອນບໍ່ສາມາດບໍລິຫານຫຍັງໄດ້ ແຕ່ເຫດການບັງເອີນກໍເກີດ ເລື່ອງມີຢູ່ວ່າຕອນທີ່ອາຈານກຳລັງສອນສະເໝີຜົນ(ອະທິບາຍງ່າຍໆຄື ສອງຟາກທີ່ມີຄ່າຂອງມັນເທົ່າກັນ ຖືກຂັ້ນດ້ວຍ = ) ກໍລອງຮຽນຫຼິ້ນໆ ແລ້ວລອງຂຽນຫຍັງບາງຢ່າງລົງໄປ:
ເງິນທີ່ເຮົາມີ - ລາຄານົມ = ເງິນທອນ
ເງິນທີ່ເຮົາມີ - ລາຄານົມ + ລາຄານົມ = ເງິນທອນ + ລາຄານົມ (ບວກທັງສອງຟາກດ້ວຍລາຄານົມ)
ໄດ້ວ່າ: ເງິນທີ່ເຮົາມີ = ເງິນທອນ + ລາຄານົມ
ນັບຕັ້ງແຕ່ນັ້ນມາ ການກວດເງິນທອນເວລາເຮົາຊື້ເຄື່ອງກໍງ່າຍຂຶ້ນເພາະພຽງແຕ່ບວກເລກຖ້າຄຳຕອບເທົ່າເງິນທີ່ເຮົາມີ ແປວ່າຖືກຕ້ອງ (ສຳຫຼັບຄົນອື່ນການລົບແບບປົກກະຕິກໍໄດ້ແລ້ວ ແຕ່ເຮົາມີບັນຫາຕອນຈື່ໜອກຈື່ໜຶ່ງ ລືມຕະຫຼອດ) ແລະ ສຸດທ້າຍເຮົາກໍຫຼົງໄຫຼໃນຄະນິດສາດ.
ເນື່ອງຈາກເປັນຄົນທີ່ຢູ່ກັບສິ່ງທີ່ເອີ້ນວ່າ "ຄະນິດສາດ" ດົນພໍປະມານ(ດົນກວ່າໂດຍສະເລ່ຍ) ຂໍອະທິບາຍໃນມຸມມອງຂອງຕົນວ່າ: ຄະນິດສາດ ບໍ່ແມ່ນພຽງຕົວເລກ, ອາດຈະມີຄົນເຄີຍໄດ້ຍິນປະໂຫຍກນີ້ ແລະ ສົງໄສວ່າມັນແມ່ນຫຍັງ ຄຳຕອບຂອງເຮົາແມ່ນ ຄະນິດສາດເປັນສາດຂອງການໃຊ້ຕັກກະ, ເຫດຜົນ, ຖືກ ຫຼື ຜິດ (ນອກຈາກບາງອັນເຊັ່ນ ຄ່າກະຕວງ, ສະຖິຕິ). ໃຫ້ລອງຄິດມ່ວນໆວ່າເປັນຫຍັງເຮົາຕ້ອງນັບ ໜຶ່ງ ສອງ ສາມ ສີ່, ເຮົາສາມມາດນັບແບບອື່ນໄດ້ບໍ່ ຄຳຕອບຄືໄດ້ ຖ້າເຮົານັບວ່າ ກອງ(1) ຕົດ(2) ກຶນ(3) ຈວດ(4) ຈະໄດ້ວ່າ
ກອງ + ກອງ = ຕົດ
ຕົດ x ຕົດ = ຈວດ
ກອງ + ກິນ = ຈວດ
ພໍເຫັນພາບບໍ່, ແຕ່ທີເຮົາຕ້ອງນັບ 1 2 3 4 ແມ່ນເພື່ອສື່ສານໃຫ້ຄົນອື່ນເຂົ້າໃຈເທົ່ານັ້ນ ເພາະຄິດໄດ້ແຕ່ລົມບໍ່ຮູ້ເລື່ອງ ຈະຄິດໄປເພື່ອຫຍັງ?
ນັ້ນຄືອີກມຸມມອງທີ່ຫຼາຍຄົນບໍ່ເຄີຍຮູ້ກ່ຽວກັບມັນ, ຕໍ່ໄປຖ້າຄິດຫາຄະນິດສາດ ຢ່າຄິດແຕ່ພາບຕົວເລກເທົ່ານັ້ນ.
ຕັດພາບມາທີ່ພາກຄອມໃນມະຫາໄລ ທີ່ເຫັນນັກສຶກສາຖືຕຳລາເລກໄປຮຽນ ຕ້ອງມີຈັກຄັ້ງແດ່ໃນຊີວິດເດັກສາຍຄອມທີ່ເກີດຄຳຖາມວ່າ "ເປັນຫຍັງຕ້ອງຮຽນເລກ", "ຂ້ອຍມາຮຽນຄອມບໍ່ແມ່ນມາຮຽນຄະນິດສາດ". ເຮົາກໍສົງໄສ(ອີກຄັ້ງ) ຈົນມາພົບຄຳຕອບຕອນທີ່ອ່ານບົດຄວາມໜຶ່ງທີ່ເວົ້າກ່ຽວກັບ "ພາສາໃດທີ່ຄວນຮຽນ (ພາສາສຳຫຼັບການຂອງໂປຣແກຣມ ຖ້າບໍ່ຮູ້ຫານຳລຸງgoogle)" ໃນນັ້ນມີປະໂຫຍກໜຶ່ງທີ່ພໍອ່ານແລ້ວກໍຕຳຫົວທັນທີ ສະຫຼູບລວມໆແມ່ນ ພາສາແຕ່ອັນມີປະໂຫຍດຂອງມັນເອງ ພາສາເປັນພຽງ"ເຄື່ອງມື"ເທົ່ານັ້ນ ການຂຽນໂປຣແກຣມຄືການໃຊ້ເຄື່ອງມີທີ່ມີໃຫ້ເປັນປະໂຫຍດທີ່ສູດ, ເຖິງແມ່ນວ່າຈະຮຽນໄດ້ຫຼາຍພາສາ ແຕ່ຖ້າເອົາໄປໃຊ້ຫຍັງບໍ່ໄດ້ກໍສ່ຳບໍ່ຮຽນ.
ກັບມາສູ່ຄະນິດສາດ, ມັນກໍເປັນ"ເຄື່ອງມື"ອັນໜຶ່ງທີ່ຊ່ວຍໃຫ້ເຮົາແກ້ບັນຫາບາງຢ່າງໄດ້ ບາງຄົນທີ່ຮຽນສາຍຄອມແຕ່ບໍ່ເກັ່ງເລກກໍບໍ່ໄດ້ໝາຍຄວາມວ່າຮຽນສາຍນີ້ບໍ່ໄດ້ ພຽງແຕ່ມັນຈະດີຂຶ້ນຖ້າຮຽນໄດ້ ຫຼື ອາດຈະຮຽນແລ້ວນຳເອົາມາໃຊ້ໃຫ້ເກີດປະໂຫຍດທີ່ສຸດ, ອາດຈະເປັນເລື່ອງດີຖ້າເຮົາມີເຄື່ອງມີໄວ້ກ່ອນຈະເຮັດວຽກໃດໆ ແຕ່ຖ້າເຮົາບໍ່ມີກໍບໍ່ໄດ้ລຳບາກຈົນເຮັດຫຍັງບໍ່ໄດ້, ສະນັ້ນແລ້ວ ຮຽນຄະນິດສາດໄປແດ່ກໍດີ ເພາະອີກຢ່າງ ຄອມຖືກສ້າງດ້ວຍອົງຄວາມຮູ້ທາງຄະນິດສາດ.
ນີ້ອາດເປັນຄວາມຄິດທີ່ຜິດ ຫຼື ຖືກ ແນວໃດກໍຂໍອະໄພຖ້າມີຂໍ້ຜິດພາດ
ນອກນັ້ນ, ເຮົາເອງຍັງມີຄຳຖາມຝາກເຖິງຄົນທີ່ອ່ານວ່າ ຄິດເຫັນແນວໃດກັບ"ຄະນິດສາດ", ມັນມີຫຍັງດີ, ເຄີຍເຫັນປະໂຫຍດຫຍັງຈາກມັນແດ່ ແລະ ຄະນິດສາດມີຫຍັງທີ່ເປັນປະໂຫຍດກັບສາຍຄອມ, ເພາະຜູ້ຂຽນກໍເປັນພຽງເດັກຄົນໜຶ່ງທີ່ບໍ່ຮູ້ຫຍັງຫຼາຍ ພຽງແຕ່ຮູ້ເລື່ອງທີ່ຊາວບ້ານບໍ່ຮູ້
ສຸດທ້າຍ ຂໍຝາກໄວ້ວ່າ ຄະນິດສາດບໍ່ໄດ້ຍາກຢ່າງທີ່ຄິດ ພຽງແຕ່ລອງຄຸ່ນຄິດກັບມັນ ອາດຈະປ່ຽນແນວຄິດ, ບໍ່ໄດ້ບອກໃນຖານະຄົນເກັ່ງ ແຕ່ບອກໃນຖານະຄົນເຄີຍອ່ອນ.
ຢ່າລືມຕອບຄຳຖາມຂ້າງເທິງແດ່(ສົງໄສຈາກໃຈຈິງ່າຄິດແນວໃດແດ່).